Vraag om uitleg in verband met de bekabelde digitale meter

Ten laatste vanaf 1 januari 2023 zou elke netgebruiker normaal gezien het recht moeten hebben om voor een bekabelde digitale meter te kiezen. De bekabelde digitale meter zou door meer mensen aangevraagd kunnen worden dan oorspronkelijk vermoed. Het gaat mogelijks niet alleen om mensen die erom vragen omdat ze gevoelig zijn aan elektromagnetische straling. Lees meer. 

Een tweede reden is dat niet alle digitale meters te allen tijde kunnen communiceren met de netbeheerders. De dekking van het 4G-netwerk is immers niet in heel Vlaanderen even sterk en soms staan digitale meters op plaatsen waar er geen 4G-dekking is.

Op woensdag 9 november werd hierover in de Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Energie van het Vlaams parlement volgende vraag om uitleg gesteld:

Hoe staat het met de ontwikkeling van de bekabelde digitale meter? Wat indien Fluvius de deadline van 1/1/2023 niet haalt?

Kan Fluvius aangeven hoe het de klanten kan voorbereiden op de kabelaansluiting? Dat wil zeggen praktisch gezien, welke aanpassingen dient de klant te doen of hoe kan de router ingeschakeld worden? Is de klant een poort van de router kwijt bijvoorbeeld?

En dan bij uitbreiding: wat met de bekabelde gasmeter en bekabelde watermeter?

Als u ingelogd bent, leest u hier een samenvatting van de antwoorden die Vlaams minister van Energie Zuhal Demir op de Commissievergadering gaf. 

Toegang tot de volledige content van dit artikel is exclusief voor leden van Nelectra