Persbericht: Nelectra vraagt aan overheid oplossing voor klanten die door langere levertermijnen helft van premie zonnepanelen dreigen te verliezen
In een bevraging van Nelectra, de federatie voor de elektrosector, signaleert de helft van de pv-installateurs dat er klanten zijn die al lang hun bestelling plaatsten maar nu het hogere premiebedrag waarop ze hadden gerekend dreigen te verliezen omwille van de huidige leveringsproblemen van omvormers en zonnepanelen. Lees meer.
In 2023 daalt de premie voor de plaatsing van zonnepanelen van maximaal 1500 euro naar maximaal 750 euro. Voorwaarde voor die premie is dat de volledige installatie werkt én gekeurd is. In de enquête die afgenomen werd bij kleine en middelgrote bedrijven in de elektrotechnische sector vreest ook ruim 63 procent dat de voorziene uitvoeringstermijn van installaties door leveringsproblemen in het gedrang komt ook al zijn alle onderdelen tijdig besteld.
“PV-installateurs verzetten hemel en aarde om hun klanten die tijdig bestelden zo goed mogelijk te bedienen. Maar in de huidige onzekere tijden worden ze met grote leveringsachterstand en een tekort aan omvormers en zonnepanelen geconfronteerd en staan installateurs met hun rug tegen de muur. Dit is een geval van overmacht,” zegt Viviane Camphyn, gedelegeerd bestuurder van Nelectra.
Nelectra vraagt daarom aan Vlaams minister van Energie Zuhal Demir een oplossing voor de klanten van PV-installateurs die tijdig bestelden. Want als kmo-bedrijfsleider hebben zij een nauwe band met hun klanten en zijn zij hun energie-adviseur bij uitstek. Wie in tijden van energiecrisis investeert in duurzame energie en dus de energietransitie mee mogelijk maakt, mag niet de dupe worden van een tekort op de markt. En dat tekort is momenteel bijzonder groot.
95% van de ondervraagde bedrijven ondervindt een achterstand in de levering van omvormers, een toestel dat de gelijkstroom die geproduceerd wordt door zonnepanelen omzet naar wisselstroom en zo het gebouw voorziet van groene stroom. De achterstand bij de leveranciers van die toestellen bedraagt tot 8 maanden en in sommige gevallen krijgen ze zelfs geen inschatting meer en is de datum van levering totaal onbekend. 74% ondervindt ook een leveringsachterstand voor PV-panelen tot 4 maanden.
“Als federatie van de elektrosector zijn we in deze ook op onze hoede voor oneerlijke concurrentie, vooral voor kleinere lokale kmo’s die worden benadeeld ten opzichte van grote (internationale) spelers aangezien zij doorgaans minder ruimte ter beschikking hebben om zeer grote voorraden en stock aan te leggen en/of niet dezelfde prefinancieringsmiddelen hebben”, zegt Fallon Declerck, directie-adviseur van Nelectra. “We willen dat er dezer dagen geen financieel opbod komt op de markt van de zonnepanelen want dan dreigt de consument zijn financieel voordeel te verliezen. De keuze voor een zonnepaneelinstallatie en een installatiebedrijf moet gebeuren op basis van de beste optie voor die concrete situatie en niet op basis van wat er momenteel nog voorradig is.”
Nelectra dringt erop aan dat wie een ondertekende offerte of contract voor een PV-installatie heeft met als deadline bijvoorbeeld eind augustus 2022, na de installatie en keuring in 2023 toch nog van het verhoogde premiebedrag kan genieten. We hopen dat minister Demir met ons rond de tafel wil zitten om alsnog een aanvaardbaar voorstel uit te werken.
“Ook voor Nelectra is het prioritair dat mogelijke misbruiken zoals anti-datering van bestelbonnen worden voorkomen,” benadrukt Viviane Camphyn, gedelegeerd bestuurder van Nelectra, “wat ons inziens perfect kan mits de juiste randvoorwaarden (zoals bijvoorbeeld datum van betaling van voorschot). Want voor pv-installateurs én hun klanten is dit een penibele situatie waarin klanten worden afgestraft voor iets dat buiten hun wil om gebeurt. Hierdoor komt eens te meer de keuze voor hernieuwbare energie opnieuw in een slecht daglicht te staan.”