Persbericht: Elektrowinkels klaar voor heropstart
Nelectra, de federatie voor de elektrosector vraagt dat de zelfstandige elektrowinkels, al dan niet aangesloten bij aankoopgroeperingen zoals Exellent, Expert, Selexion, ElektroService, … zo snel als mogelijk de deuren mogen openen. De sector is er klaar voor en garandeert dat alle veiligheidsmaatregelen gerespecteerd zullen worden. Lees verder.
De zelfstandige elektrohandel telt meer dan 600 winkelpunten over het hele land en geeft rechtstreeks werk aan 2.500 mensen of 1.000 gezinnen. Sinds de verplichte sluiting midden maart wordt de elektroretail geconfronteerd met oneerlijke concurrentie van andere winkels die ook elektro aanbieden. Zo mogen grootwarenhuizen hun non-food afdelingen waaronder hun elektro-afdeling wel openen. En mogen telecomwinkels die opereren onder de merknaam van een operator onder beperkte voorwaarden openen, zelfstandige elektrozaken die als telecom servicepunt fungeren mogen dat niet. Ook doe-het-zelfzaken die elektro in hun assortiment hebben, kunnen dit sinds dit weekend weer aanbieden. Nelectra ijvert voor een gelijk speelveld door alle winkels die dezelfde producten aanbieden onder dezelfde voorwaarden te laten werken.
Door de opening van de elektrozaken is er ook een grotere spreiding van het cliënteel mogelijk en kunnen lange wachtrijen en concentraties vermeden worden bij de doe-het-zelf-ketens en grootwarenhuizen die nu alleen open mogen. Bovendien zijn elektrozaken typische “Destination”-winkels, consumenten komen met een doel naar de winkel: ze doen er een gerichte aankoop of vragen gespecialiseerd advies. De winkels zijn lokaal verankerd, in de buurt waar klanten wonen en leven en dus zijn er geen lange verplaatsingen nodig.
De heropening van de elektrowinkels is tevens ook een belangrijke ondersteuning van de lokale zelfstandigen, die het fundament vormen van onze Belgische economie. Onze winkeliers zijn mensen met een voornaam die vaak ook hun klanten persoonlijk kennen. Ze vervullen een sociale rol en dragen bij aan de mentale veerkracht van hun klanten.
Nelectra ontwikkelde een risicoanalyse voor de elektroretailers. Via deze risicoanalyse kunnen winkeliers waken over de veiligheid van hun klanten én hun medewerkers.
Voorwaarden die de elektrowinkel moet naleven:
- Toegang beperken tot 1 klant per 10m² of indien nodig minder
- Aan de ingang van de winkel afficheren hoeveel klanten tegelijkertijd in de winkel aanwezig mogen zijn + richtlijnen voor klanten
- Ervoor zorgen dat klanten de social distance-maatregelen makkelijk kunnen bewaren in de winkel en aan de kassa, alsook buiten vóór de winkel tijdens het wachten bijvoorbeeld door gebruik te maken van vloermarkeringen
- Maximale hygiëne in de winkel door o.a. handgel ter beschikking te stellen zowel voor winkelpersoneel als voor klanten
- Indien nodig mondmaskers voor winkelpersoneel
- In geval van online bestellingen: een plaats waar bestellingen contactloos kunnen worden afgehaald en waar retours contactloos kunnen worden ontvangen
- In geval van gebruik winkelwagen of mandje : ontsmetting bij elke nieuwe klant
Richtlijnen waar de klanten zich aan moeten houden :
- Houd 1,5 meter afstand, voor de winkel en in de winkel
- Kom zoveel mogelijk alleen naar de winkel
- Kom niet naar de winkel als je verkouden bent of griepklachten hebt
- Volg altijd de aanwijzingen van het personeel
- Betaal bij voorkeur contactloos of elektronisch, vermijd cash
- Gebruik een winkelwagen of mandje indien aanwezig
Klik hier voor het artikel in Het Nieuwsblad.
Niets aanraken en alle toestellen ontsmetten:
“Elektrowinkels zijn zeker klaar om weer open te gaan omdat het winkels zijn waar je enkel naartoe gaat als je écht iets nodig hebt”, zegt Els Heyrman van sectorfederatie Nelectra. “De winkels zijn ook lokaal verankerd en er zijn dus geen lange verplaatsingen nodig.” Maar de meeste klanten hebben toch de neiging om alle knoppen van de toestellen in te duwen?
“Verkopers kunnen een melding plaatsen Gelieve niets aan te raken”, zegt Heyrman. “Het is zeker mogelijk om de toestellen extra te reinigen en demonstraties enkel door de verkoper te laten doen. Indien klanten online bestellingen plaatsen, voorzien we een plaats waar pakjes en retours contactloos afgehandeld worden.”