In de pers: Dienstverlening in steden en gemeenten in gedrang door te divers parkeer- en vergunningenbeleid
Vakmannen die installaties, leveringen, herstellingen of onderhoud uitvoeren of diensten aanbieden hebben het alsmaar moeilijker om op locatie te geraken. Eenmaal aangekomen begint vaak de calvarietocht naar het vinden van een parkeerplaats. Het benodigde (werk)materiaal moet dan nog bij de klant geraken, waardoor te ver parkeren geen oplossing is. Daarom stellen Nelectra, Unizo en collega-federaties o.a. voor dat steden en gemeenten een platform voor vergunningsaanvragen aanbieden waarop ondernemers alle informatie terugvinden qua toegang, parkeergelegenheid en lokale omstandigheden. Lees ook de getuigenis van Nelectra-lid Dirk Laurijssen.
Elektricien Dirk Laurijssen: "Voor opdrachten in Antwerpen gooien we de fiets in de camionette"
'Mijn gasten moeten werken, niet voortdurend bij de parkeerpaal staan. 'En dus zet de kantoormedewerkster van Elektriciteitswerken Laurijssen een klokje telkens wanneer op de baan een nieuwe parkeersessie van maximaal twee uur wordt gestart. Tenminste, als al een vrij plaatsje kan worden gevonden. Dirk Laurijssen weet als zaakvoerder-elektricien mee te spreken over de parkeer- en vergunningsperikelen in onder meer Turnhout, Lier en Antwerpen.
Trucjes
Zijn bedrijf doet heel wat snelle reparaties voor Belfius, en komt dus regelmatig in de dorpskernen en centra. Overal wil men de parkeerplaatsen voor de eigen bewoners voorbehouden. Maar waar moeten wij dan nog staan? De aanvraag voor een werfinname op de straat moet je overal minstens 14 dagen op voorhand doen, of het komt niet goed. Maar als de stroom bij Belfius in Turnhout uitvalt, moet ik daar wel binnen het uur staan.
Dus is het soms gewoon kiezen: een hoop ongemak en gedoe, of een boete van 54 euro riskeren. Zo zijn er in sommige straten in Turnhout helemaal geen parkeerplaatsen, enkel een laad- en loszone. De elektricien beseft: hijzelf en zijn mensen staan daar niet reglementair, maar er zijn trucjes die kunnen helpen. We zorgen altijd dat er wat materiaal achter de camionette staat, of zetten enkele verkeerskegeltjes. Af en toe trekken wel een verlengkabel tot daar, allemaal om duidelijk te maken dat we er staan te werken. De ene parkeerwachter of agent ziet dat al sneller door de vingers dan de andere. Heb ik drie boetes in een week, dan heb ik pech en heeft het me heel veel geld gekost. Maar vaak kan het niet anders. Of toch: in Turnhout 10 euro per dag betalen voor die ene betaalparking waar ik met mijn camionette wel terechtkan, op een halve kilometer van de werf. Voor werken in Antwerpen of Lier zet Laurijssen vaak een fiets in de camionette, om zo toch snel een zekering of wat draad te kunnen gaan halen. Je moet wel iets als je een kilometer of wat van de werf staat geparkeerd.
Klant betaalt
Laurijssen overweegt alvast vanaf de zomer geen werven in het centrum van Antwerpen meer te aanvaarden. Want vanaf 1 augustus hebben ondernemers er een parkeervergunning nodig en die kost 44 euro per dag, of 1.966 euro voor drie maanden. Een job van twee weken kost mij dus zo'n 500 euro extra. Tenzij hij een privéplaatsje voorziet, zal de klant dit moeten betalen.
PERSBERICHT
“Dienstverlening in steden en gemeenten in gedrang door te divers parkeer- en vergunningenbeleid”
Nelectra, Unizo, Bouwunie en enkele andere collega-federaties stellen in een ledenbevraging vast dat er meer dan ooit problemen zijn met het installeren van producten of aanbieden van diensten in steden en gemeenten.
"Door het vaak kafkaiaans en versnipperd vergunningsbeleid zien ondernemers hun werktijd per opdracht met maar liefst 42 procent stijgen. Dit is onhoudbaar, meer en meer ondernemers vermijden deze kerngebieden waardoor allerhande dienstverlening voor de inwoners in het gedrang komt", stellen de federaties.
Het probleem is bovendien alomtegenwoordig en sectoroverschrijdend. De sectorfederaties en UNIZO pleiten er daarom voor dat ondernemers (installateurs, technici, zorgverleners aan huis, verhuizers,…) gebruik kunnen maken van de bewonersparkeerplaatsen. Daarbijhorend is ook een eenvoudig circulatieplan en een algemene administratieve vereenvoudiging in het parkeervergunningsbeleid een must. De organisaties roepen tegelijkertijd de VVSG op om een voortrekkersrol spelen om tot meer uniformiteit te komen.
“Vooral voor het aanvragen van vergunningen zijn er grote verschillen. Idealiter komt er een overkoepelend platform om ondernemers te begeleiden om snel vergunningen aan te vragen. Ook kan vanuit de steden en gemeenten met best practices een leidraad ontwikkeld worden om de minder goede leerlingen te inspireren”, zegt Danny Van Assche.
Vakmannen die installaties, leveringen, herstellingen of onderhoud uitvoeren of diensten aanbieden hebben het alsmaar moeilijker om op locatie te geraken. Eenmaal aangekomen begint vaak de calvarietocht naar het vinden van een parkeerplaats. Het benodigde (werk)materiaal moet dan nog bij de klant geraken, waardoor te ver parkeren geen oplossing is.
“De grootste problemen situeren zich hoofdzakelijk, maar zeker niet uitsluitend, in onze steden. GAS-boetes stapelen zich op en de werkroosters zijn niet meer praktisch haalbaar. Wat onhoudbaar is qua personeelskost en -planning. Op diverse plaatsen is er goed overleg en worden alvast stappen gezet. We roepen VVSG op om die best practices te verzamelen en andere besturen te inspireren.”
Een deel van de oplossing dat de ondernemersorganisaties bepleiten is dat steden en gemeenten een platform voor vergunningsaanvragen aanbieden waarop ondernemers alle informatie terugvinden qua toegang, parkeergelegenheid en lokale omstandigheden. Ook het mogelijk maken om tijdelijk op bewonersplaatsen te mogen parkeren zou veel frustraties voorkomen. Deze worden overdag minder gebruikt en liggen vaak nabij de woning van de klant. Dit kan mogelijk gemaakt worden met een aanpassing in het lokale parkeerreglement of het invoeren van het systeem van gemeentelijke parkeerkaarten, bedoeld voor bewoners en voor technici die een interventie moeten doen. Een minimum aan administratieve stappen voor de ondernemers bij het aanvragen van een eventuele vergunning blijft hierbij een vereiste.
Nelectra, Bouwunie, UNIZO en de andere sectororganisaties sturen hiervoor een schrijven naar alle steden en gemeenten en gaan de dialoog aan met VVSG om een gedragen oplossing te vinden. “Ondernemers moeten hun activiteiten zonder onnodige obstakels kunnen uitvoeren en inwoners moeten op hun producten en diensten kunnen rekenen”.
Ondersteunende organisaties:
- Nelectra, federatie voor de elektrosector
- UNIZO
- Bouwunie
- Aqua Belgica, de Belgische federatie voor waterbehandelingstechnieken
- Belgische Kamer der Verhuizers
- Belgische Tuincentra Vereniging
- Netwerk Verpleegkunde
- Traxio, Mobility profassionals, Federatie van de autosector en aanverwante sectoren
- Vlaams Artsensyndicaat
- Vlaamse Beroepsvereniging voor Zelfstandige Verpleegkundigen
- VOTF, de Beroepsvereniging van Vlaamse audiovisuele facilitaire bedrijven
- Navem, de Nationale Vereniging van Meubelhandelaars