De VREG stelt hogere nettarieven voor en start openbare raadpleging
De VREG, de energieregulator houdt een openbare raadpleging over de tariefmethodologie voor de periode 2025-2028. Die methodologie legt het kader vast voor het bepalen van de inkomsten van de Vlaamse distributienetbeheerders in de komende 4 jaren. Met het oog op de energietransitie moeten de netbeheerders de komende jaren miljarden investeren in het elektriciteitsnet. Dat vertaalt zich in hogere nettarieven voor elektriciteit. We verwachten in 2025 een gemiddelde stijging van € 82 (23%) voor een gezin tegenover 2024. Voor bedrijven aangesloten op het middenspanningsnet is de ingeschatte toename groter (41%). Lees het volledige bericht.
In het document staan ook de regels waaraan de netbeheerders zich moeten houden om te komen tot de jaarlijkse nettarieven voor elektriciteit en aardgas.
PERSBERICHT VAN 28 MAART 2024
Openbare raadpleging VREG tariefmethodologie 2025-2028
De VREG start vandaag een openbare raadpleging over de tariefmethodologie voor de periode 2025-2028. Die methodologie legt het kader vast voor het bepalen van de inkomsten van de Vlaamse distributienetbeheerders in de komende 4 jaren. De voorstellen hebben een belangrijke impact op de energiefactuur van Vlaamse gezinnen en bedrijven. Met het oog op de energietransitie moeten de netbeheerders de komende jaren miljarden investeren in het elektriciteitsnet. Dat vertaalt zich in hogere nettarieven voor elektriciteit. We verwachten in 2025 een gemiddelde stijging van € 82 (23%) voor een gezin tegenover 2024. Voor bedrijven aangesloten op het middenspanningsnet is de ingeschatte toename groter (41%). De nettarieven voor aardgas zijn licht dalend. Een gezin betaalt volgens de huidige voorstellen in 2025 gemiddeld € 21 (9%) minder dan vandaag. Het aardgasdistributienet zal door de energietransitie op termijn steeds minder gebruikt worden. Om te bepalen hoe we daar in de tariefmethodologie mee omgaan, is een Vlaamse toekomstvisie nodig.
Waarover gaat de openbare raadpleging?
Wij houden een openbare raadpleging over de tariefmethodologie voor de periode 2025-2028. Die methodologie legt het kader vast voor het bepalen van de inkomsten van de Vlaamse distributienetbeheerders in de komende 4 jaren. In het document staan ook de regels waaraan de netbeheerders zich moeten houden om te komen tot de jaarlijkse nettarieven voor elektriciteit en aardgas.
Wat zijn nettarieven? Dat zijn de tarieven die u betaalt om elektriciteit of aardgas tot bij u thuis of uw onderneming te brengen. Ze dekken de kosten die Fluvius maakt voor de aanleg en het onderhoud van de distributienetten. Ze dekken ook de transmissiekosten die Fluvius aan Elia betaalt. De nettarieven zijn een deel van de factuur die u van uw energieleverancier krijgt, naast de energiekost en een aantal heffingen. De nettarieven maken voor een doorsnee gezin momenteel ruim 30% uit van de totale elektriciteitsfactuur; voor aardgas gaat het om 20%.
Hoe komen de nettarieven tot stand? Bekijk het in deze video. De VREG legt jaarlijks het toegelaten inkomen van de distributienetbeheerders voor het komende jaar vast. Het toegelaten inkomen is het totaalbedrag dat de netbeheerders mogen ontvangen uit de nettarieven. Daarna moeten de netbeheerders tariefvoorstellen opmaken. Die voorstellen dienen ze in bij de VREG voor goedkeuring. Pas na die goedkeuring zijn de nettarieven gekend.
Met onze voorstellen voor de tariefmethodologie 2025-2028 willen we ervoor zorgen dat de distributienetbeheerders voldoende middelen hebben om hun taken uit te voeren, in het bijzonder met het oog op hun cruciale rol in de energietransitie. De omslag naar een koolstofarm energiesysteem betekent dat we steeds minder aardgas zullen gebruiken en steeds meer elektriciteit. Dat vraagt de komende jaren om miljardeninvesteringen in het elektriciteitsnet. Tegelijk waken we erover dat gezinnen en bedrijven niet meer betalen dan nodig.
Vanaf vandaag leggen we onze voorstellen voor aan alle belanghebbenden. Daarin streven we naar een juist evenwicht tussen die twee belangen. Aan de voorstellen ging een uitgebreid traject vooraf met verschillende studies en regelmatig overleg met Fluvius.
Pieterjan Renier, algemeen directeur van de VREG: “Fluvius staat voor grote investeringen in het elektriciteitsnet om de energietransitie mogelijk te maken. De VREG wil daaraan bijdragen met zijn vernieuwde tariefregulering. Fluvius moet de nodige financiële ruimte hebben om die investeringen tijdig te doen. Dat zal de komende jaren leiden tot hogere nettarieven. We zijn ons ervan bewust dat energie een belangrijke uitgavenpost is voor gezinnen en bedrijven dus waken we erover om die stijging tot een minimum te beperken.”
Voorstellen tariefmethodologie 2025-2028 in een notendop
Onze voorstellen bouwen verder op beproefde principes uit de vorige tariefmethodologieën, waar nodig verfijnd en aangevuld met het oog op de uitdagingen van de komende jaren:
- We voorzien een billijke vergoeding voor de netbeheerders. Die stelt hen in staat om het nodige kapitaal aan te trekken voor het uitvoeren van hun wettelijke taken. We maken de kapitaalkostenvergoeding jaarlijks aanpasbaar om de evoluties op de financiële markten beter te volgen. Met de huidige voorstellen komt dat overeen met een verwachte gemiddelde kapitaalkostenvergoeding van 5,4% over de periode 2025-2028. In de huidige periode 2021-2024 ligt de kapitaalkostenvergoeding vast op 3,5%.
- Met onze inkomstenregulering plafonneren we de inkomsten van elke netbeheerder in functie van de gemiddelde kostenevolutie van de netbeheerders in de voorbije jaren. Aangevuld met een bijkomende prikkel tot productiviteitsverbetering zetten we de netbeheerders zo aan om hun taken efficiënt uit te voeren.
- De netbeheerders staan in de komende jaren voor miljardeninvesteringen in het elektriciteitsnet. Een aanvullend voorschotmechanisme draagt bij aan het opvangen van de bijhorende grotere financieringsbehoeften.
- We introduceren een nieuw systeem van financiële stimulansen om de kwaliteit van dienstverlening van de netbeheerders op peil te houden en te verbeteren. De stimulansen gaan zowel over hun rol op vlak van netbeheer (onderbrekingen, aansluitingen) als databeheer (energieportaal MijnFluvius, geblokkeerde toegangspunten) en moedigen hen ook aan tot innovatie.
- Bij de oprichting van het bedrijf Wyre in juli 2023 bracht Fluvius een aantal activiteiten in die tot dan behoorden tot hun gereguleerde activiteiten op vlak van elektriciteitsdistributie. Die activiteiten werden dus gefinancierd via de nettarieven. We zorgen ervoor dat een aannemelijke meerwaarde op die transactie terugvloeit naar de netgebruikers.
- We zetten de in 2023 ingevoerde nieuwe nettarieven voor elektriciteit (incl. capaciteitstarief) verder. We voorzien enkele aanpassingen met het oog op recente ontwikkelingen op vlak van flexibiliteit en opslagsystemen. We volgen de impact en effectiviteit van het capaciteitstarief verder op in een evaluatietraject.
Wat is de verwachte impact voor een doorsnee gezin?
Een gezin met een elektriciteitsverbruik van 3.500 kWh per jaar en een gemiddelde maandpiek van 4,26 kW betaalt volgens de huidige voorstellen naar verwachting gemiddeld € 445 (incl. btw) nettarieven in 2025. Dat is € 82 of 23% meer dan in 2024. De nettarieven komen zo terug op een niveau gelijkaardig aan dat van 2018 en 2019. Een gezin met een aardgasverbruik van 17.000 kWh per jaar betaalt in 2025 gemiddeld € 224. Dat is € 21 of 9% minder dan vandaag.