Online overheidsdiensten op zaterdagavond 10/09/2022 niet beschikbaar

Het online identificatiesysteem om toegang te krijgen tot online overheidsdiensten is op zaterdagavond 10 september 2022 tussen 18u en 20u niet beschikbaar. Hierdoor zijn onder meer volgende diensten niet beschikbaar: MyMinfin/Tax on Web, MyPension, My eBox, de toepassingen van eHealth om uw medisch dossier te raadplegen, de gemeentelijke e-loketten, ... 

Waarom deze onbeschikbaarheid?

De onderbreking is het gevolg van de vernieuwing van de FAS-infrastructuur. Deze interventie heeft tot doel de prestaties en de capaciteit van het FAS te verbeteren.

Wat is het FAS precies?

Als u ooit al gebruik maakte van MyMinfin/Tax on Web, MyPension, My eBox, de toepassingen van eHealth om uw medisch dossier te raadplegen, de gemeentelijke e-loketten… dan bent u gepasseerd via het FAS.

Met het FAS kunnen personen worden geauthenticeerd, zodat zij via eID, itsme® of de digitale sleutels online toegang krijgen tot beveiligde toepassingen van de overheid.

Het FAS verleent toegang tot meer dan 2000 verschillende onlinediensten of portalen, van enkele honderden Belgische overheidsinstellingen (federaal/regionaal, … tot lokaal).

Wat zijn precies de gevolgen van deze onbeschikbaarheid?

Het merendeel van alle digitale transacties die burgers met de overheid op alle bestuursniveaus verrichten, is toegankelijk via het FAS. Dit betekent dat voor de overgrote meerderheid van de onlinediensten die door de Belgische autoriteiten worden aangeboden, de burgers zich identificeren via het FAS.

Tijdens de werkzaamheden zullen alle onlinediensten die gebruik maken van het FAS dus niet beschikbaar zijn.

Enkele cijfers

Het aantal authenticaties via het FAS heeft in 2021 de kaap van 250 miljoen bereikt. We verwachten in 2022 meer dan 300 miljoen authenticaties te zullen verrichten.

1 miljoen authenticaties per werkdag, dat is precies waarom we de burgers, ondernemingen en kmo’s willen informeren.