Online Meldpunt "Te Rap Kapot"

Test-Aankoop lanceerde vandaag een meldpunt voor toestellen die te snel stuk gaan. Op de website www.terapkapot.be kunnen consumenten melding maken van toestellen die – althans volgens hen – ‘te rap kapot’ zijn gegaan of onbruikbaar zijn.

te rap kapot

Test-Aankoop wil zo het fenomeen van de zogenaamde ‘geplande of vervroegde veroudering’ – het (on)bewust beperken van de levensduur van producten of toestellen – beter in kaart brengen. Aan de hand van de meldingen zal men nagaan of, en zo ja welke toestellen sneller dan verwacht stuk gaan en welke defecten zich meestal voordoen. Het uiteindelijke doel is consumenten stimuleren richting duurzame producten en fabrikanten sensibiliseren om duurzamere producten op de markt te brengen.

Nelectra heeft er bewust voor gekozen om niet actief mee te werken aan dit initiatief, maar waakt er uiteraard wel over dat haar leden in dit verhaal niet geviseerd worden! U hebt als verkoper immers geen invloed op de kwaliteit van elektrotoestellen. Het is de fabrikant die ze op de markt brengt die hiervoor verantwoordelijk is.

Ondervindt u zelf ook wederkerende problemen met bepaalde producten, dan kan u dit als professioneel steeds melden bij Nelectra-adviseur Fallon Declerck via fallon.declerck@nelectra.be of 02/550.17.14.